niedziela, 30 października 2016

W jaki sposób przygotować własne rysunki do grawerowania

Jeżeli chcesz przesłać własny rysunek do wygrawerowania, to musi spełniać on pewne wymogi "techniczne".
 
Nie wszystko można wygrawerować z przyzwoitą jakością. Im słabsza jakość materiału wyjściowego, tym gorszy efekt pracy na gotowych wyrobach. Dlatego ważne jest aby przesyłać rysunki które spełniają pewne minimalne wymagania. Jeżeli rysunek nie odpowiada tym wymogom, nie podejmujemy się realizacji zamówienia. Nie chcemy wykonywać prac o których z góry można powiedzieć, że będą źle wykonane i skończą się reklamacją.

W największym skrócie:

Rysunki powinny być zapisane:
  • wektorowo w formacie cdr, ai, eps, pdf w wersji czarno-białej
  • jako bitmapa: czarno-biała grafika 1 bitowa/kreskowa (czyli bez odcieni szarości), rozdzielczość 500 lub 600 dpi, plik bmp, tif, pcx  (nie jpg ! )

A teraz trochę objaśnień, które pozwolą na lepsze przygotowanie.

To co czarne na rysunku - będzie wypalone laserem. To co białe- pozostanie nietknięte.
Dlatego rysunek powinien być czarno-biały. Natomiast TYLKO linie cięcia prosimy oznaczyć na czerwono.

Rysunki można zapisać w formie wektorowej albo w formie bitmapy.

    W rysunku wektorowym wszystkie elementy zapisane są w postaci krzywych, czyli figur geometrycznych np. kół, prostokątów, łuków,odcinków. Krzywe te tworzą obiekty, czyli elementy tego co widzimy na rysunku. Każdą z takich krzywych można prawie dowolnie zmienić, np pogrubić, zmienić kolor, zmienić kształt, usunąć. Obiekty można dowolnie łączyć, rozdzielać, zmieniać- niezależnie od siebie. Taki rysunek można łatwo przystosować do grawerowania z najlepszą możliwą jakością.
    W rysunku bitmapowym obraz składa się z pojedynczych punktów (pikseli). Przykładem jest dowolne zdjęcie - przy powiększeniu można zauważyć, że składa się z malutkich kwadracików zwanych pikselami. W rysunku bitmapowym nie ma oddzielnych obiektów które można by zmienić. Można zmieniać tylko pojedyncze piksele. Z tego powodu rysunek taki trudno przystosować do grawerowania, często jest to niemożliwe.

Zapis wektorowy daje najlepszą jakość i umożliwia ewentualne wprowadzenie korekt. Ale nie wszyscy mają dostęp do odpowiednich programów, lub nie potrafią ich obsługiwać. Dlatego można wygrawerować również obraz bitmapowy.

W wypadku rysunku bitmapowego bardzo ważna jest wysoka rozdzielczość. Im większa rozdzielczość, tym mniejsze są piksele z których składa się rysunek. W efekcie rysunek jest dokładniejszy.
Optymalna rozdzielczość dla grawerowania laserem to 500 DPI.
Większość rysunków widocznych na stronach internetowych ma zaledwie 72 DPI, a więc wielokrotnie mniej. Z tego powodu nie nadają się do wygrawerowania z dobrą jakością. Najczęściej wymagają przeróbek i adaptacji - ale często jest to niemożliwe.
Aby była szansa na w miarę przyzwoitą jakość takiego obrazka rysunek musi być duży - około 800-1000 pikseli lub więcej - zależnie od ilości szczegółów.

Rysunki wektorowe najlepiej przesłać  zapisane w Corelu 13 lub niższej wersji.
Jeżeli nie ma takiej możliwości, to akceptujemy pliki pdf, eps, ai (dla uniknięcia problemów z przenoszeniem rysunków między formatami proszę zapisywać je w starszych wersjach tych formatów)

Uwaga: proszę nie wstawiać bitmap do plików wektorowych. One nadal pozostaną bitmapami i nie poprawi to w żaden sposób jakości.

Najważniejsze to:  
Należy pamiętać o zamianie wszystkich czcionek na krzywe.
To, co ma być wygrawerowane powinno być czarne.
Linie cięcia powinny być narysowane czerwonym kolorem.
A reszta musi być biała.

Jeżeli rysunek będzie zawierał więcej kolorów, to musimy zamienić go na wersję czarno-białą. Problem w tym że często nie wiadomo jak to zrobić- który kolor zamienić na czarny, a który na biały. Dlatego taką decyzję musi podjąć osoba przesyłająca rysunek i dostarczyć go już w wersji czarno-białej.

Rysunki bitmapowe należy przesłać jako czarno-białe 1 bitowe o rozdzielczości  500dpi.

Czarno- białe to znaczy naprawdę czarno-białe. Mogą w nich występować tylko dwa kolory: czarny i biały, a nie może być jakichś odcieni szarości. Taki zapis nazywa się 1 bitowym.
Jeżeli występują jakieś odcienie szarości, to już jest rysunek w odcieniach szarości, czyli 8 bitowy.
Przez analogię do fotografii czarno-białej takie obrazy nazywane są czasem czarno-białymi, jednak jest to uproszczenie wprowadzające w błąd. Szarości nie są ani czarne ani białe.
Czarne miejsca rysunku są grawerowane, białe nie są. A co z różnymi odcieniami szarości ? nie wiadomo co z nimi zrobić, które jeszcze grawerować a które nie. Dlatego trzeba je zamienić na czarny albo biały kolor. Problem w tym, że tak zmieniony rysunek często nie przypomina oryginału.

Jaki problem stanowi taka zamiana można przekonać zamieniając np. flagę Francji na czarno białą. Jak wiadomo ma trzy kolory: czerwony, niebieski i biały. Po zamianie biały zostanie białym, czerwony czarnym, a co z niebieskim ? zamienić na biały czy na czarny ?. Nie wiem :)

Dlatego przed wysłaniem bitmapy do grawerowania, proszę sprawdzić czy naprawdę jest czarno-biała. Jeżeli zawiera szarości, to proszę zdecydować jak zamienić - na czarny czy na biały. I wtedy przesłać do nas.

Rysunki  bitmapowe najlepiej zapisać w formacie bmp lub tif.

Taki sposób zapisu nie wprowadza zniekształceń.
Natomiast popularne pliki jpg wprowadzają pewne zniekształcenia. Zapis jpg w celu zmniejszenia wielkości pliku stosuje kompresję, tzn. usuwa część informacji a to co zostało trochę zniekształca tak aby nie było widać że coś usunięto. (To w wielkim uproszczeniu)
Im większa kompresja, tym mniejszy plik ale i zniekształcenia większe. Dlatego dla zachowania dokładności lepiej unikać jpg-ów.
Jeżeli komuś nie zależy na dokładności, albo nie ma możliwości zapisu w bmp lub tif, to przyjmiemy jpg.

Wielkość rysunku

Wielkość można określić w pikselach -każda osoba nawet nie znająca się na programach graficznych może łatwo sprawdzić wielkość rysunku podaną w pikselach - na każdy centymetr rysunku powinno wypadać197 pikseli. Czyli jeżeli wygrawerowany rysunek ma mieć 5cm x 5 cm, to przesłany w pliku jpg powinien mieć (5x197) x (5x197) pikseli czyli 985x 985 pikseli.
Jeżeli wygrawerowany rysunek ma mieć rozmiar 3 x 2 cm, to przesłany plik powinien mieć (3x197) x (2x197) czyli 591 x 394 piksele.

Najczęściej mamy do czynienia z odwrotną sytuacją. Mamy rysunek znaleziony w internecie i chcemy wiedzieć czy będzie odpowiednio duży do wygrawerowania. W takim wypadku najpierw sprawdzamy jego wymiary: wystarczy kliknąć prawym klawiszem myszki na obrazek zamieszczony w internecie, wybrać "właściwości" lub "pokaż informacje o obrazie" - zależnie od używanej przeglądarki - i sprawdzić co pisze przy słowie "wymiary".
Powinno być coś takiego jak widać poniżej:


Jakie duże rysunki można grawerować ?

Na naszych laserach pole robocze to 450 x 600 mm - i takie największe rysunki można grawerować
Materiał może być nieco większy  

Na jakich materiałach można grawerować ?


Próbować można na wszystkim - z kilkoma wyjątkami. Nie grawerujemy i nie wycinamy PCW - ze względu na toksyczne spaliny.
W skrócie:
  • pleksa bardzo dobrze się tnie i graweruje,  ale musi być to pleksa wylewana. Jest nieco droższa od pleksy ekstrudowanej, ale z wyglądu niczym się nie różnią. Dopiero przy grawerowaniu widać że ekstrudowana nie nadaje się do grawerowania. Często wykonuje się z niej breloczki.
  • polistyren i podobne np. HIPS zamiast się grawerować i ciąć - topi się dając brzydkie krawędzie i kiepski rysunek. Podobnie z pochodnymi polipropylenu.
  •  Ceramika szkliwiona bardzo słabo się graweruje - kontrast jest tak marny, że szkoda czasu na to. Ale nieszkliwiona często wychodzi bardzo dobrze.
  • Skóry- trzeba spróbować z każdym gatunkiem.Naturalne często sie nadają. Grawer się rozmazuje i pachnie smażonym boczkiem.
    Sztuczne skóry - są produkowane specjalne gatunki do grawerowania i takie grawerują się bardzo dobrze, np. na oprawach kalendarzy 
  • Drewno - graweruje się bardzo dobrze (wyjątkiem jest heban, zbyt twardy aby ruszył go laser). 
  • Szkło - do grawerowania jest OK, do cięcia się nie nadaje.
  • Metale - tylko anodowane aluminium daje szansę na wygrawerowanie czegoś na laserze CO2. Pozostałe nie nadają się do grawerowania takim laserem, natomiast można je grawerować laserem YAG lub fiber. Takie lasery mają jednak pole robocze 10 x 10 cm, więc jest to spore ograniczenie.

Więcej na temat poszczególnych materiałów znaleźć można na innych naszych stronach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz